Communicatieplan voor platform

Door Emmerique Granpre Moliere

Seline van der Linden schreef haar afstudeerscriptie over het Burkina Faso Platform. Hieronder vind u een uitreksel van haar belangrijkste bevindingen

Scriptie Seline van der Linden betreffende communicatieplan

Burkina Faso Platform

 

Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste problemen bij het opzetten van het BFP zijn:

  • Het bestuur bestaat uit vrijwilligers die alleen hun vrije tijd kunnen inzetten waardoor het proces langzaam verloopt.
  • De mate waarin PI’s zelf (voor wie het platform is opgericht) gebruik maken van het platform, en de affiniteit die zij er mee hebben is veel te gering. Dit blijkt tevens uit de bereidheid aan het onderzoek mee te werken. Slechts 17 van de 65 organisaties reageerden (26%) terwijl dat gemiddeld 50% hoort te zijn.
  • De stichting BFP is een non-profit organisatie en heeft zeer beperkte financiële middelen

De Enquête:

  1. Heeft u op welke manier dan ook contact opgenomen met een andere organisatie die actief is in Burkina in de laatste 2 jaar? 
    • 88% ja
  2. Heeft u het idee dat er teveel PI’s in Burkina actief zijn?
    • 53% nee
    • 18% ja
    • 29% misschien
  3. Is het ontwikkelen van contact met andere organisaties die actief zijn in Burkina gefaciliteerd door het bestaan van het Platform?
    • 71% ja
    • 29% nee
  4. Aan wat voor soort contact heeft u behoefte?
    • Uitwisselen van ervaringen: 14 deelnemers
    • Samenwerking in BF: 10 deelnemers
    • Advies vragen: 8 deelnemers
    • Samenwerken in Ned: 6 deelnemers
    • Anders: 4 deelnemers
    • Advies geven: 3 deelnemers
  5. Gelooft u dat de betrokkenheid van Burkinabé’s die in Nederland leven, bij activiteiten van PI’s, de uitvoering van die projecten zal bevorderen?
    • ja 71%
    • nee 29%
  6. Heeft u ooit contact gezocht met Burkinabé’s die in Ned. leven, met betrekking tot uw projecten?
    • ja 29%
    • nee 71%
  7. Waarom heeft u geen contact opgenomen met in Ned. levende Burkinabé’s?
    • Gebrek aan contactgegevens ( adres e.d.) 41%
    • Geen behoefte aan 25%
    • Gebrek aan informatie over hun projecten en activiteiten 17%
    • Geen reactie ontvangen 0%
    • Anders 17%,

Conclusie:
PI’s tonen niet genoeg interesse in het platform
PI’s voelen zich niet betrokken bij het platform
De tijd die PI’s willen steken in actief participeren in het platform is te laag

Aanbevelingen:

Wat:

  • Creëer een cultuur onder PI’s dat deelname aan het platform toegevoegde waarde heeft.
  • De Ned. Ambassade in BF en de Ambassade van Burkina  zouden vaker naar het platform moeten verwijzen.
  • Overtuig de professionele organisaties van het nut van PI’s.

Hoe:
Website:
Het doel moet zijn een website te ontwerpen die perfect past bij de wensen van de gebruikers

    Op de homepage worden nieuwe berichten geplaatst tussen de naam van het platform en de introductie; dit is verwarrend. Maak een link met ‘nieuws’.
  • Plaats contactgegevens (liefst telefoonnummer en e-mailadres) en gegevens van herkomst (uit welk dorp, provincie etc.) van Burkinabé op de site.
  • Om de professionele organisaties tegemoet te komen: plaats een mission statement en informatie over de activiteiten van het platform op de site.
  • Maak een kopje met ‘werkvelden’ per onderwerp (onderwijs, gezondheidzorg etc) en deel de PI’s daar in.
  • Maak een kopje ‘vraag en aanbod’ om de uitwisseling tussen PI’s te bevorderen.
  • Maak een pagina waar vragen gesteld en beantwoord kunnen worden en een kopje veel gestelde vragen’.
  • Laat iedere twee maanden een andere PI zich voorstellen door te vertellen wat zij doen, waar en waarmee ze geconfronteerd worden.
  • Maak een aparte pagina waar informatie over de landelijke dag gevonden kan worden. De aankondiging ervan zou op de homepage gedaan moeten worden (wanneer en waar)
  • Maak een versie van de website in het Frans.

De Stichting Burkina Faso Platform zou zich met name moeten richten op de tevredenheid van de gebruikers over het functioneren van de site.

Nieuwsbrief:

  • de eerste Nieuwsbrief moet direct na de landelijke dag verstuurd worden met een verslag van de dag. Vanaf die dag moet de Nieuwsbrief regelmatig (om de twee maanden) verschijnen.
  • in iedere nieuwsbrief zou 1 PI in het zonnetje gezet kunnen worden (net als op de site) inclusief met een link naar hun website (wanneer aanwezig)
  • maak een Franse versie voor de Burkinabé’s.

Landelijke dag:

  • belangrijkste van de dag is ‘contacten leggen’ Het platform zou dit optimaal moeten faciliteren.
  • de affiniteit en het bewustzijn bij de PI’s vergroten over het platform en de site.
  • een lid van SINTAN zou uitgenodigd kunnen worden om over hun ervaringen met het opzetten van een platform te delen.
  • nodig de Burkinabé ook uit op deze dag.

Algemeen:
Leg contact met scholen en universiteiten om het platform onderdeel van schoolprojecten te maken. St Initiat is hier een goed voorbeeld van. Zij laten scholen onderzoeken hoe ze effectiever kunnen werken.
Het BFP zou een ICT-student een opdracht kunnen geven
Studenten zouden de werkzaamheden van BFP kunnen evalueren om te zien of zij haar doel: ‘een goed werkend platform naar de wensen van de deelnemers onderhouden’ bereikt heeft.

Posted by:

Share: